Merkets DNA

Finn ut hvordan STIHL har gjort det enklere for mennesker å arbeide i og med naturen i over 95 år.

Skog- og fjellandskap

ET LITE PORTRETTBILDE AV STIHL

STIHL Group utvikler, produserer og distribuerer elektroverktøy for profesjonelt skogbruk og landbruk, landskapsbevaring, bygg og anlegg samt private hageeiere. Det brede produktutvalget vårt kompletteres av digitale løsninger og tjenester. STIHL-produkter selges generelt gjennom spesialiserte serviceforhandlere – hos 42 av våre egne salgs- og markedsføringsselskaper, rundt 120 importører og mer enn 55 000 forhandlere i over 160 land. STIHL har også egne nettbutikker som vil bli utvidet internasjonalt i løpet av de neste årene. 

Fem fornøyde skogsarbeidere står sammen i en halvsirkel

STIHL fremstiller produktene sine i sju land over hele verden: Tyskland, Østerrike, Sveits, Brasil, Kina og Filippinene.

STIHL har vært verdens mest solgte motorsagmerke siden 1971. Selskapet ble etablert i 1926 og har hovedkontor i Waiblingen i nærheten av Stuttgart i Tyskland.

«Vi gjør det enklere for mennesker å jobbe i og med naturen.»

Andreas Stihl, selskapets grunnlegger

Erstatt gammel tekst

Pionerånd i mer enn 95 år

Det startet i 1926: Andreas Stihl grunnla selskapet og bygget sin første motorsag. Oppfinnelsen hans revolusjonerte skogbruket og gjorde STIHL til en global markeds- og teknologileder. Hva er hemmeligheten bak dagens suksess? Vi har klart å utvikle revolusjonerende nye produkter mange ganger takket være gründerens pionerånd. Noen eksempler på dette er batteriteknologi, digitale løsninger, robotikk og kunstig intelligens. Vi er lidenskapelig opptatt av dette og jobber hele tiden for å utvikle oss. Målet er alltid å gjøre det enklere for kundene våre å jobbe i og med naturen.

Test

Felles verdier over hele verden

STIHL har ansatte over hele verden og driver forretningsvirksomhet i globale markeder. Derfor er det viktig for oss å ha verdier som knytter oss sammen på tvers av landegrenser, og som bestemmer handlingene våre. Varig suksess er mulig takket være en løpende utvikling og drift av selskaper basert på langsiktige prinsipper og bindende retningslinjer. Som familiebedrift er vi overbevist om dette. Og ambisjonen gjenspeiles i bedriftskulturen og verdiene våre. Akkurat som selve virksomheten har også verdiene våre vokst, og de er under utvikling hver eneste dag.

STIHL i tall

STIHLS SUKSESS I TALL

STIHL-konsernet hadde en rekordstor omsetning på 5,5 milliarder euro i 2022. Dette tilsvarer en vekst på 8,6 prosent sammenlignet med året før. 90 prosent av salget ble generert utenfor Tyskland. Trenden mot batteridrevne elektroverktøy fortsatte. STIHL-konsernet registrerte en svak nedgang i bensinsegmentet. 

VI VOKSER AV EGEN KRAFT

Med en høy egenkapitalandel på 60 prosent er konsernets kapitalstruktur fortsatt svært solid. Det gjør at STIHL fortsatt kan finansiere investeringer fra egne likvide midler. Som i tidligere år var investeringene vesentlig høyere enn avskrivningene. Den positive forretningsutviklingen førte til en økning i arbeidsstyrken på 2,3 prosent, til 20 552 ansatte over hele verden (ikrafttredelsesdato: 31. desember 2022). Du finner mer informasjon om regnskapsåret 2023 i STIHLs årsrapport og i årsrapporten på internett.

Kvinner i lederstillinger i STIHL

KVINNER I LEDENDE POSISJONER

Vi lever for å gi folk like muligheter og oppmuntrer aktivt kvinner til å skape seg en karriere hos STIHL. Det er bare prestasjoner, ferdigheter og potensial som er viktig for oss. Fire av de tolv styremedlemmene våre er kvinner, noe som betyr at andelen kvinner i styret i STIHL AG ligger over det nasjonale kravet, som er 30 prosent. Två av de fem styremedlemmene i STIHL AG er nå kvinner. På møtet den 29. juni 2022 ble det satt et måltall med «minst én kvinne» for den framtidige utnevnelsen av styret i STIHL AG. 

JULEGAVER TIL HELE FAMILIENS HJEMMEFIKSERE