Merkets DNA
Finn ut hvordan STIHL har gjort det enklere for mennesker å arbeide i og med naturen i over 95 år.
14.10.2024
ET LITE PORTRETTBILDE AV STIHL
STIHL Group utvikler, produserer og distribuerer elektroverktøy for profesjonelt skogbruk og landbruk, landskapsbevaring, bygg og anlegg samt private hageeiere. Det brede produktutvalget vårt kompletteres av digitale løsninger og tjenester. STIHL-produkter selges generelt gjennom spesialiserte serviceforhandlere – hos 42 av våre egne salgs- og markedsføringsselskaper, rundt 120 importører og mer enn 55 000 forhandlere i over 160 land. STIHL har også egne nettbutikker som vil bli utvidet internasjonalt i løpet av de neste årene.
STIHL fremstiller produktene sine i sju land over hele verden: Tyskland, Østerrike, Sveits, Brasil, Kina og Filippinene.
STIHL har vært verdens mest solgte motorsagmerke siden 1971. Selskapet ble etablert i 1926 og har hovedkontor i Waiblingen i nærheten av Stuttgart i Tyskland.
«Vi gjør det enklere for mennesker å jobbe i og med naturen.»
Andreas Stihl, selskapets grunnlegger
Pionerånd i mer enn 95 år
Det startet i 1926: Andreas Stihl grunnla selskapet og bygget sin første motorsag. Oppfinnelsen hans revolusjonerte skogbruket og gjorde STIHL til en global markeds- og teknologileder. Hva er hemmeligheten bak dagens suksess? Vi har klart å utvikle revolusjonerende nye produkter mange ganger takket være gründerens pionerånd. Noen eksempler på dette er batteriteknologi, digitale løsninger, robotikk og kunstig intelligens. Vi er lidenskapelig opptatt av dette og jobber hele tiden for å utvikle oss. Målet er alltid å gjøre det enklere for kundene våre å jobbe i og med naturen.
Felles verdier over hele verden
STIHL har ansatte over hele verden og driver forretningsvirksomhet i globale markeder. Derfor er det viktig for oss å ha verdier som knytter oss sammen på tvers av landegrenser, og som bestemmer handlingene våre. Varig suksess er mulig takket være en løpende utvikling og drift av selskaper basert på langsiktige prinsipper og bindende retningslinjer. Som familiebedrift er vi overbevist om dette. Og ambisjonen gjenspeiles i bedriftskulturen og verdiene våre. Akkurat som selve virksomheten har også verdiene våre vokst, og de er under utvikling hver eneste dag.
Vi ønsker å fortsette å imponere kundene våre ved å sørge for topp kvalitet på enhetene og tjenestene våre. Målet vårt er at menneskene som kjøper STIHLs produkter, ikke bare skal bli fornøyde med STIHL, men rett og slett inspirert. Sammen med forhandlerne våre bygger vi bærekraftige relasjoner til kundene våre. I denne prosessen er aktivitetene våre rettet inn mot å skape en nær, personlig og emosjonell relasjon mellom sluttkunden og varemerket. Hvert verktøy er bare så godt som tjenesten som følger med det. Derfor tilbyr vi omfattende og enestående serviceløsninger for markedet via forhandlerne.
Globale markeder byr på et vekstpotensial, men også rom for mer konkurranse. Begge deler krever stor smidighet fra STIHL. Vi ønsker å være det ledende varemerket for vår bransje over hele verden, og å utvide den globale markedsposisjonen vår enda mer. For å oppnå dette skaper vi globale standarder og synergier på alle stadier i verdikjeden, samtidig som vi holder oss nær og fanger opp de lokale behovene i markedene våre. Det globale salgsnettverket og det internasjonale produksjonsnettverket er grunnlaget for STIHLs suksess. Vi bruker balanserte plasseringsregler og fremstiller produkter over hele verden etter de aller høyeste produksjons- og kvalitetsstandardene.
Som et familieeid selskap har STIHL et spesielt ansvar for både mennesker og natur. Derfor er et av grunnprinsippene våre å sikre en høyest mulig grad av helse og sikkerhet for de ansatte og i produktene våre. Vi tar vare på naturressurser ved å bruke effektive og bærekraftige prosesser og produkter. Vi har et langsiktig og partnerskapsbasert samarbeid med forhandlere, leverandører og forretningspartnere. Vi baserer alt vi gjør på de grunnleggende verdiene ærlighet, overholdelse av loven og rettferdighet. Vi står for en åpen og tillitsfull bedriftskultur og fremmer både entreprenørskap og selvstendig handling.
Vi ønsker å sette nye standarder på områder som teknologi og innovasjon. For å oppnå dette driver vi utviklingen av nyskapende produkter og tjenester framover. Den indre drivkraften vår er en sterk kulturell innovasjon som utnytter de nyeste teknologiene, prosessene og markedskunnskapene i alle deler av selskapet. Når vi bruker digitale teknologier, ønsker vi å innta en lederposisjon med enhetene og tjenestene våre og i kontakten med kundene, og å åpne opp for nye forretningsmodeller og salgspotensial. Det samme gjelder for den digitale nettverksbyggingen mellom mennesker, maskiner og produkter.
STIHL står for topp kvalitet, og det vil vi fortsette med. Dette danner grunnlaget for markedssuksess og lønnsom vekst og sikrer oss faglig autonomi på lang sikt. En høy grad av tjenesteorientering gjennom hele verdikjeden er avgjørende for dette. Gjennom ideelle betingelser og partnerskapsbasert lederskap gjør vi de ansatte i stand til å frigjøre sitt fulle potensial, slik at de kan oppfylle kvalitetsløftet til kundene i alle deler av selskapet. Vi er en attraktiv arbeidsgiver som identifiserer og støtter talentfulle personer.
STIHLS SUKSESS I TALL
STIHL-konsernet hadde en rekordstor omsetning på 5,5 milliarder euro i 2022. Dette tilsvarer en vekst på 8,6 prosent sammenlignet med året før. 90 prosent av salget ble generert utenfor Tyskland. Trenden mot batteridrevne elektroverktøy fortsatte. STIHL-konsernet registrerte en svak nedgang i bensinsegmentet.
VI VOKSER AV EGEN KRAFT
Med en høy egenkapitalandel på 60 prosent er konsernets kapitalstruktur fortsatt svært solid. Det gjør at STIHL fortsatt kan finansiere investeringer fra egne likvide midler. Som i tidligere år var investeringene vesentlig høyere enn avskrivningene. Den positive forretningsutviklingen førte til en økning i arbeidsstyrken på 2,3 prosent, til 20 552 ansatte over hele verden (ikrafttredelsesdato: 31. desember 2022). Du finner mer informasjon om regnskapsåret 2023 i STIHLs årsrapport og i årsrapporten på internett.
KVINNER I LEDENDE POSISJONER
Vi lever for å gi folk like muligheter og oppmuntrer aktivt kvinner til å skape seg en karriere hos STIHL. Det er bare prestasjoner, ferdigheter og potensial som er viktig for oss. Fire av de tolv styremedlemmene våre er kvinner, noe som betyr at andelen kvinner i styret i STIHL AG ligger over det nasjonale kravet, som er 30 prosent. Två av de fem styremedlemmene i STIHL AG er nå kvinner. På møtet den 29. juni 2022 ble det satt et måltall med «minst én kvinne» for den framtidige utnevnelsen av styret i STIHL AG.