Hva er riktig drivstoffblanding for motorsagen min?

Den bensindrevne motorsagen bruker en blanding av bensin og motorolje. Det er ingredienser av høy kvalitet som utgjør hele forskjellen.

En kombinasjonskanne på en verktøybenk mellom kanner som inneholder STIHL MotoMix og BioPlus kjedeolje

Viktigheten av å bruke riktig drivstoffblanding til motorsagen

Ettersom det er drivstoffblandingen som driver motoren i motorsagen, er det ingen overraskelse hvor viktig det er å få det riktig: Feil type drivstoff og feil blandingsforhold kan føre til alvorlige skader, for eksempel ved at stempelet setter seg fast, at det blir omfattende slitasje og til slutt kortere levetid. Vi anbefaler følgende blandingsforhold for STIHL motorsager med 2-MIX- og 4-MIX-motorer:

Hvis du blander drivstoff til motorsagen selv

1:50 = 1 del olje + 50 deler bensin

Du kan for eksempel få et blandingsforhold på 1:50 med 5 liter bensin og 100 milliliter olje.

Bensin

Bensinen du fyller i drivstoffblandingen til motorsagen, trenger et oktantall på minst 90 RON. Bensinen som er tilgjengelig på bensinstasjoner i Norge, er blyfri og har et oktantall på 95/97/98 RON, noe som også er bedre for brukernes helse og for miljøet. Bruk drivstoff av høy kvalitet for å oppnå best mulig ytelse.

Motorolje

Du bør bare bruke olje av høy kvalitet til 2-taktsmotorer, og den bør oppfylle kravene til TC-klassifisering. Vi anbefaler STIHL 2-takts motorolje, som er spesialutviklet for STIHL-verktøy og som vil forlenge levetiden til motorsagen din. Dårligere produkter kan skade motoren, tetningsringene og drivstofftanken på redskapet ditt.

Slik blander du ditt eget drivstoff

Bland væskene sammen i en kanne som er godkjent for drivstoff – STIHL selger kombinasjonskanner som passer til dette. Hell først i oljen, deretter bensinen. Lukk kannen helt tett og rist godt for å blande væskene. Nå kan du bruke drivstoffblandingen i motorsagen din. Vær forsiktig når du åpner kannen, i tilfelle det har bygget seg opp trykk på innsiden. 

Nærbilde av en motorsag som fylles med drivstoff fra en kombinasjonskanne

Bruke E10-bensin

Bensin som inneholder opptil 5 % eller 10 % etanol, kan generelt brukes i alle motorsager og elektroverktøy fra STIHL og i hageredskaper med Briggs & Stratton-, Kawasaki- og Kohler-motorer.

Forgasserjustering for E10

Du må kanskje kalibrere om forgasseren for å kompensere for den nye drivstoffblandingen. Vi anbefaler i så fall at du kontakter en STIHL-forhandler.

Hva er E10?

E10 er bensin som inneholder opptil 10 % etanol. Premiumbensin inneholder maksimalt 5 % etanol.

Sjekkliste: bland ditt eget drivstoff til motorsagen

  • Bruk STIHL 2-takts motorolje eller TC-klassifisert 2-takts motorolje av god kvalitet.
  • Bland olje og bensin i forholdet 1:50.
  • Hell begge væskene i en godkjent drivstoffkanne, lukk den godt og rist for å blande innholdet.
  • Åpne kannen forsiktig og fyll motorsagen med drivstoffblandingen.
  • Nedenfor finner du noen råd om hvordan du fyller tanken.
En STIHL MS 441 motorsag fylles fra en kombinasjonskanne

Sjekkliste: fylle drivstoff på motorsagen

  • Forsiktig: Bensin er svært brannfarlig, så når du håndterer drivstoffblandingen og skal fylle på motorsagen, må du sørge for å plassere alt utstyret på trygg avstand fra åpen ild, unngå å søle drivstoff og ikke røyke. Fyll på drivstoff minst tre meter fra plassen der du skal starte motorsagen.
  • Før du fyller drivstofftanken, må du slå motoren helt av. Du må ikke fylle tanken mens motoren er varm, for det vil oppstå brannfare hvis drivstoffblandingen renner over.
  • Sett på tanklokket forsiktig, slik at eventuelt overtrykk reduseres gradvis, og pass på at det ikke kommer drivstoff ut av tanken.
  • Motorsagtanken må bare fylles på godt ventilerte steder.
  • Pass på at du ikke søler drivstoffblanding eller får noe på klærne mens du fyller drivstofftanken. Hvis du søler, må du rengjøre elektroverktøyet med en gang og skifte klærne dine.

Hvorfor det er best å bruke drivstoffblanding til motorsag raskt

Mens en tank med drivstoff raskt går tom når du er travelt opptatt, kan drivstoffblandingen gjerne bli liggende i en motorsag i lang tid i vintermånedene. Ved lang tids lagring vil drivstoffblandingen i en kanne, drivstofftank eller forgasser ofte bli infiltrert av oksygen og fuktighet fra lufta. Dette kan være skadelig for drivstoffblandingen, ettersom det kan påvirke sammensetningen av kommersielt drivstoff og kanskje blande seg med og til og med bryte ned tilslag som antioksidanter eller korrosjonsbeskyttelse. Disse tilsetningsstoffene bidrar til å forbedre drivstoffets egenskaper.

Harpiksholdig bunnfall

Lang tids lagring kan også føre til at det dannes et harpiksholdig «gummistoff» som blir liggende igjen når drivstoffet fordamper. Slik gummi i drivstoffet kan gi avleiringer i motorsagmotorens forbrenningskammer og blokkere drivstoffdyser og filtre eller gjøre dem klebrige.

Unngå å oppbevare en 2-takts drivstoffblanding til motorsag i mer enn 30 dager

I en 2-takts drivstoffblanding som inneholder etanolholdige stoffer, vil oljen og bensinen gjerne skille seg fra hverandre relativt raskt, ettersom fuktigheten i omgivelsene vil binde seg til etanolen og synke til bunns. Derfor anbefaler STIHL at du unngår å lagre 2-takts motorsagdrivstoff som du blander selv, i mer enn 30 dager for å redusere muligheten for at væskene skiller seg.

Se opp for separasjon i drivstoffblandingen

Hvis drivstoffblandingen skiller seg, vil den ikke lenger ha en jevn fordeling av 2-takts motorolje, og dermed kan ikke lenger være sikker på at motoren blir godt nok smurt. Utilstrekkelig smøring og nedkjøling kan føre til problemer med motorsagen eller at stempelet setter seg fast. En drivstoffblanding som skiller seg, er ikke lenger et riktig blandet produkt, selv om du skulle riste den kraftig.

Jeg brukte feil drivstoff i motorsagen. Hva skal jeg gjøre?

Hvis drivstofftanken inneholder feil drivstoffblanding, må du ikke bruke motorsagen i det hele tatt – heller ikke en kort stund. Bruk en trakt til å tømme tanken og hell drivstoffet over i en egnet kanne. Deretter kan du fylle tanken med riktig drivstoffblanding. Selv om dette vanligvis er nok til å løse problemet, kan det være at motorsagen ikke vil starte. Da må du i tillegg rengjøre tennpluggen.

En skitten kanne med STIHL MotoMix drivstoffblanding på gress, med en hånd som åpner tanklokket på et verktøy i forgrunnen

STIHL MotoMix hjelper motorsagene til å kjøre med full effekt

  • KRAFTIG
    Optimal start og enestående motorytelse.
  • BÆREKRAFTIG
    Opptil 70 % mindre utslipp.
  • LANG LEVETID
    Kan oppbevares i opptil 5 år.

Bruksanvisninger for STIHL motorsager

HER kan du laste ned bruksanvisningen for din STIHL motorsag.

Sammendrag: drivstoffblanding til motorsag

  • Sørg alltid for at komponentene i bensin-/oljeblandingen er av god kvalitet.
  • Pass på at du bruker riktig blandingsforhold: i 2-taktsmotorer skal det være 1 del motorolje og 50 deler bensin.

  • E10-bensin kan brukes i verktøy fra STIHL og VIKING.

  • Lagringstiden vil variere med blandingen. En blanding du har laget selv, vil kanskje ikke lenger være egnet for bruk etter 30 dagers lagring.

  • Det sikreste og enkleste valget er å bruke ferdigblandet STIHL MotoMix i motorsagen