STIHL antivibrasjonssystemer: sunnere og mer presist arbeid
Alle som jobber med elektroverktøy lenge om gangen, vil sette pris på et antivibrasjonssystem (AV-system). Her presenterer vi det i detalj.
18.09.2024
- Struktur og funksjon
- Krav til antivibrasjonssystem per drivverkstype
- Motorsager med vibrasjonsdemper til skogbruk
- Antivibrasjonsverktøy for hage- og anleggsgartnerarbeid
- Kappemaskin med antivibrasjon på en byggeplass
- Antivibrasjonssystemet og HMS på arbeidsplassen
- Historien bak STIHLs antivibrasjonssystem
Oversikt: Antivibrasjonssystem
- Frakobling av enhetens håndtak fra drivlinjen for å redusere vibrasjonene
- Komplekst samspill mellom buffer- og fjærelementer i antivibrasjonssystemet
- Ideell for lite utmattende arbeid som er skånsomt mot musklene, f.eks. innen skogbruk, hagebruk og landskapsutforming samt bygg og anlegg
- Forskjellige krav til bensindrevne, batteridrevne og elektrisitetsdrevne verktøy
- Antivibrasjonssystemet er viktig for å overholde retningslinjene for HMS
Hva gjør et antivibrasjonssystem?
Oppbyggingen og virkningen av antivibrasjonssystemene er i prinsippet den samme i alle STIHLs elektroverktøy: Antivibrasjonssystemet kobler håndtakene fra drivlinjen for å redusere vibrasjonene. Det gjør det også lettere å overholde standarder for helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen som handler om vibrasjonseksponering.
STIHLs antivibrasjonssystem er et fint balansert system der komponentene i drivverket, håndtakene og AV-elementene (som er laget av stål, gummi eller begge deler) er perfekt tilpasset hverandre. Følgende tommelfingerregel gjelder: Selv om mindre antivibrasjonssystemer kan gi utmerket isolasjon mot vibrasjoner, kan de noen ganger ha en uønsket innvirkning på hvordan enheten håndteres. Verktøyets atferd blir derfor optimalisert av datamaskinen som styrer bruken av den enkelte enheten.
Hos STIHL fokuserer vi alltid på kundenes behov og drar nytte av våre egne erfaringer gjennom mange år. Det gjør at vi alltid utvikler kommersielt levedyktige antivibrasjonssystemer.
Hjertet i antivibrasjonssystemet
Buffere og fjærelementer utgjør kjernen i alle antivibrasjonssystemer. De er enten laget av gummi, stål eller begge deler. Hos STIHL er det mulig med individuelle tilpasninger til den nødvendige strukturen – vi kombinerer fjærelementene med et komplekst stoppsystem som består av buffere av gummi og hardt skum.
Følgende videoer viser tydelig hvordan samspillet mellom buffere og fjærelementer sikrer færre vibrasjoner under driften.
Antivibrasjonssystemer for ulike drivverk
STIHLs elektroverktøy går på bensin, elektrisitet eller batteri. Kravene til antivibrasjonssystemet som er installert i enheten, varierer med type drivverk.
Bensindrevne elektroverktøy fra STIHL (og alle andre produsenter) drives av drivstoffet som forbrennes i forbrenningskammeret. Denne forbrenningen setter stempelet, veivstangen og veivakselen i bevegelse. Disse bevegelige komponentene pendler frem og tilbake, og kraften fra dem overføres til enhetens hus og dermed også til punktene på håndtaket der brukeren av enheten holder den nevnte enheten.
Når det oppnås en viss hastighet (innkoblingshastigheten), overføres veivakselens rotasjonsbevegelse til verktøyet (for eksempel kappeskiven på en kappemaskin, sagkjedet på en motorsag eller klippebladet på en ryddesag ), noe som fører til flere vibrasjoner.
Disse bevegelsene pluss eventuelle ubalanser på enheten, i tillegg til verktøyets reaksjon gjennom samspillet med arbeidsstykket og miljøet, genererer et vibrasjonsspektrum som det aktuelle antivibrasjonssystemet kan lede bort fra brukeren.
Batteridrevne og elektriske elektroverktøy drives av en elektrisk motor som ikke trenger de pendlende komponentene som finnes i bensinmotorer. Her forårsakes vibrasjonene hovedsakelig av verktøyets bevegelse, mulige ubalanser og samspill med arbeidsstykket og miljøet. Derfor er det også fornuftig å bruke et antivibrasjonssystem for batteridrevne enheter.
STIHL profesjonelle elektroverktøy med antivibrasjonssystem
Antivibrasjonssystemet i MSA 300 beskytter muskler og ledd.
Motorsager med vibrasjonsdemper til skogbruk
Presis håndtering er viktig når man jobber i skogen. Derfor har alle bensindrevne motorsager fra STIHL et antivibrasjonssystem.
Antivibrasjonssystemet i STIHL MSA 300 batteridrevet motorsag beskytter også muskler og ledd ved felling, beskjæring eller kapping av små og mellomstore trær.
Arbeid med hekksaksen STIHL HS 82 er mye mindre utmattende.
Antivibrasjonsenheter for hage- og anleggsgartnerarbeid
Motorer med høyt dreiemoment sørger for rask fremgang i hage- og anleggsgartnerarbeid. Maskiner med antivibrasjonssystem reduserer vibrasjoner fra motoren og sikrer mindre anstrengende arbeid, for eksempel med STIHL FS 411 ryddesag, STIHL BG 86 løvblåser eller STIHL HS 82 hekksaks.
Antivibrasjonssystemet reduserer vibrasjonene fra kappemaskinens motor.
Antivibrasjonsverktøy – byggarbeid
Med STIHL TS 410 bensindrevet kappemaskin kan du skjære presist gjennom betong, asfalt, stein, konstruksjonsstål eller rør. Antivibrasjonssystemet reduserer i stor grad vibrasjonene som overføres fra motoren – for uanstrengt arbeid selv under lengre tids bruk.
Antivibrasjonssystemer i STIHL-verktøy: et utvalg
På STIHL motorsager har antivibrasjonssystemet koblet de fremre og bakre håndtakene fra motoren. Også vibrasjoner fra sagprosessen håndteres av antivibrasjonssystemet. Denne utformingen finnes på alle bensindrevne motorsager fra STIHL.
Det finnes ulike antivibrasjonssystemer i ryddesagene våre som gjør verktøyene bedre å arbeide med. Du finner både systemer som kobler håndtaket fra motoren, og systemer der håndtaket og skaftet kobles fra motoren.
Antivibrasjonssystemene i STIHL bensindrevne kappemaskiner minner om systemene i motorsager.
Håndholdte bensindrevne løvblåsere fra STIHL har ikke antivibrasjonssystem. Store elektroverktøy har et antivibrasjonssystem som ligner på systemet som er i kappemaskiner og motorsager.
Profesjonelle bensindrevne hekksakser fra STIHL er utstyrt med et antivibrasjonssystem – ikke mindre enn det nye batteridrevne HSA 07/06. I hekksakser vil et antivibrasjonssystem ikke bare forhindre vibrasjoner, men også ha en positiv effekt på verktøyets støynivå.
Antivibrasjonssystemer og retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Det er ganske klart hva et antivibrasjonssystem betyr for verktøyoperatører: mer komfortabel betjening av enheten. Men antivibrasjonssystemer er også en viktig del av HMS for arbeidsgivere. EUs vibrasjonsdirektiv definerer øvre grenser for vibrasjonsnivåer.
Disse kan overholdes ved hjelp av forskjellige metoder: Enten med en tidsbegrensning for bruk av enheten eller ved å underskride en vibrasjonsgrense som gjør det mulig å bruke enheten uten tidsbegrensning. Et antivibrasjonssystem vil derfor bidra til å oppfylle retningslinjene for tillatt vibrasjonsmengde som er relevante for fagfolk.
Hos STIHL måles vibrasjonsnivået til hvert elektroverktøy nøye.
Retningslinjer for arbeidsgivere: Vibrasjoner
I de følgende dokumentene finner du grunnleggende informasjon om EU-direktivet om vibrasjoner (2002/44/EF), som handler om vibrasjoner som påvirker hånd-arm-systemet, og som inneholder nyttig informasjon om hvordan arbeidsgivere skal implementere direktivet.
Vi har også en kalkulator for beregning av den daglige vibrasjonsbelastningen og vibrasjonsdata for STIHL elektroverktøy.
STIHL antivibrasjonssystem: opprinnelse
Antivibrasjonssystemet vårt finnes i alle STIHL-verktøy der det oppstår sterke vibrasjoner på grunn av drivsystemet. Dette gjelder for mange elektroverktøy: fra motorsager til ryddesager, kappemaskiner og hekksakser. Men det som i dag sikrer maksimal komfort og beskyttelse for brukerne ved STIHLs elektroverktøy, har å gjøre med en motorsag.
Nærmere bestemt den nå legendariske motorsagen STIHL Contra. Da den ble lansert i 1959, var det den første sagen som kunne brukes til både felling og beskjæring av trær. Men det som ikke var helt klart for noen da den ble lansert, var at de sterke vibrasjonene i verktøyet ved regelmessig bruk og spesielt i kombinasjon med kulde, kan føre til alvorlige sirkulasjonsproblemer i brukerens fingre – kjent som «likfingre» eller Raynauds syndrom.
For å løse denne situasjonen begynte STIHL å forske og utvikle et antivibrasjonssystem for motorsager, som ble patentert i 1964.
Dette antivibrasjonssystemet kjennetegnes av at håndtakene kan kobles fra motoren via gummielementer. Bare ett år senere var antivibrasjonssystemet standardutstyr i den nye utgaven av STIHL Contra, og i 1967 var også motorsagen 041AV tilgjengelig med et helintegrert antivibrasjonssystem i håndtaksrammen. Den besto av en støpt magnesiumdel bestående av en forgasser og et luftfilter, som det bakre håndtaket var festet til. Dette antivibrasjonssystemet ble utviklet svært raskt, og så ble det gjort noen justeringer for å kunne overføre det til andre produktgrupper.
Forresten er likfingre ikke lenger typisk for skogsarbeidere, takket være kombinasjonen av oppvarmede håndtak og antivibrasjonssystemer i STIHLs elektroverktøy.